Super Bowl Reklámok

Útmutató a globális cégek kommunikációjához

A Super Bowl reklámok megjelenése a marketing szakma számára minden évben az egyik legizgalmasabb és legjobban várt esemény. A rekord áron értékesített reklámspotok az egész világ figyelmét magukra vonják. A nagy nézettség, nagy felelőséggel is jár, így a márkák minden évben igyekszenek kitenni magukért és olyan kiemelkedő tartalmakat gyártani, amelyek könnyen virálissá válhatnak a sajtón és a nézőkön keresztül. Azonban nem csak a csillogásról szól ez az esemény, a márkák ezeken a reklámokon keresztül mutatják be a legjobb termékeiket és a választott stratégiai és kommunikációs irányvonalat is. A hypin oldalán, most ezzel a szakmai szemüveggel nézzük a reklámokat és vonjuk le a logikus következtetést, hogy hova tart a reklámipar 2022-ben.

Reklámok és ami mögöttük van:

 A General Motors a világ egyik legnagyobb és legismertebb vállalata, amely számtalan iparágban központi szereplő és mégtöbb iparágra hat indirekt módon. Az idei évben a szokásosnál is több reklám jelent meg az autóipar területéről és a GE is ezt a szegmenst választotta.  A reklám üzenete tiszta és egyértelmű volt, az elektromos autók jelentik a jövőt, a megújuló energiaforrások használata kiemelten fontos és a legnagyobb fenyegetés már nem az Austin Powers filmekből ismert Dr. Genya, hanem a globális felmelegedés. Ez az irányvonal, tehát azt sugallhatja mindenkinek, hogy érdemes a környezettudatosság irányába gondolkozni, mert a világ egyik top vállalata is bátran költ erre az irányvonalra. 

A másik érdekes trend, ami megjelent az a közösségi és az online médiát az elmúlt évben dominánsan uraló crypto piac, online fogadások és az online tőzsdézés volt. Mindenhol az automatizáció, a fejlett technológia és az AI térnyerése jelent meg hangsúlyosan. 

A Vroom nevű vállalat kifejezetten azt jelölte meg a reklámon keresztül USP-nek (Egyedi Értékesítési Pont), hogy képes autókat értékesíteni teljes mértékben emberi kontakt nélkül. A leginkább bizalomalapú szolgáltatások (igen, az autóvásárlás és értékesítés is ide sorolható), válnak automatizálttá és azok akik ezt magas minőségben el tudják sajátítani nagy versenyelőnyt szerezhetnek. 

Mindezen változások és az emberi kontaktus fokozatos és egyre fokozódó csökkenése a mindennapi élet teljes átalakulását jelenthetik. Az Amazon reklámja (amibe Scarlett Johanson-t sem sajnálták bevonni, hogy maximális legyen a hatás utalva a She című filmre) már azt a kérdéskört feszegeti, hogy mik a kényelem és az automatizáltság határai. Tényleg szeretnénk, hogy szinte a gondolatainkban olvassanak a gépek? 

Ettől függetlenül a legtöbb hirdető valószínűleg azt várja ettől a reklámtípustól, hogy ráveszi a potenciális fogyasztókat, hogy kipróbáljanak valami újat, innovatívat. Nyugodtan mondhatjuk, hogy a 2022-es reklámok kulcsmomentuma a forradalmi, innovatív és a mindennapi életet még kényelmesebbé tevő termékek. 

Általánosságban elmondható még a reklámokról, hogy elkezdtek a cégek a visszatérésre koncentrálni. Minden reklámból ömlik az életszeretet, a közösségben létezés, a szociális élet és az a pezsgés, amit utoljára a pandémia előtt tapasztalhattunk. A társadalmi gondolkodás szempontjából ezek a megnyilvánulások és a “korábbi” életbe való visszarázódás reménye nagyon fontosak. 

Nem mehetünk el szó nélkül a Meta (Facebook) reklámja mellett sem, amely a Metaverse és ezáltal a virtuál reality népszerűsítését célozza. A reklám csattanója, hogy a rég elveszett barátok a Metaversen keresztül tudják megtalálni egymást és ez azt üzeni, hogy olyan lehetőségek nyílnak meg, amelyekre korábban gondolni se tudtunk. A “meta” üzenet pedig a Meta reklám között, hogy a középpontban lévő robot kutya figura humanizálásán keresztül megmutatja nekünk, hogy amit korábban veszélyesnek vagy ijesztőnek találtunk az is közel kerülhet hozzánk a virtuális környezetben. 

A reklámokat áthatotta a pozitív kisugárzás és az optimizmus. Lisa Materazzo a Toyota marketing igazgatója azt nyilatkozta, hogy “az embereknek az elmúlt évek után szükségük van az optimista hangnemre és ezt szeretnénk mi is sugallni. Úgy gondolom most mindenkinek jól esik egy kis nevetés” 

Az este feketehattyúja talán a Coinbase volt, aki szembement a megszokott feltűnő és csillogó reklámok trendjeivel és inkább egy QR kódot lebegtetett be a nézők elé, arra ösztönözve őket, hogy hagyják el a képernyőt és inkább látogassanak el a cég oldalára. Kate Rouch a cég marketing igazgatója azt nyilatkozta, hogy azt szerették volna üzenni a reklámmal, hogy “mindenkinek jár  a hozzáférés a tudáshoz. Hiszünk benne, hogy a legjobb módja annak, hogy megértsük a cryptovaluták világát, ha kipróbáljuk). Összeségében tehát egy rendhagyó reklámfelhozatallal találkozhattunk az idei Super Bowl-on. A technológia szerepe minden cég esetében exponenciálisan növekszik.

Már nem csak díszes csomagolásokkal és kiemelkedően látványos reklámokkal próbálják megnyerni a fogyasztókat, hanem kifejezetten a versenyelőnyök aktív hangsúlyozásával. Azt üzenik ezek a reklámok minden cégnek, hogy ha teheti és autentikus az esetében, akkor koncentráljon a kommunikáció során az innovációra, fenntarthatóságra és az új technológiák hangsúlyozására.