Ki az a Z generáció?

A Z generáció tagjai 1996-2010 között látták meg a napvilágot. Bár hazai viszonylatban ez nehezen értelmezhető, de közel 140 milliárd dolláros éves költéssel bírnak. Okostelefonnal a kezükben és közösségi médiával a fejükben nőttek fel, digitális benzülött néven is ismertek és szívesebben vásárolnak olyan márkáktól, akiknek jól láthatók az értékeik, inkluzívak és erősek az online felületeken. 

A PRZM alapítója, Liz Toney szerint “A Z generáció vezeti a költéseket és esetükben figyelhetők meg a legnagyobb viselkedésbeli és kulturális különbségek a korcsoporton belül. A döntéseik súlya évről évre egyre nagyobb mértékben fogja meghatározni a társadalom egészének a jövőjét”.

2022 az az év, amikor érdemes elkezdeni kiemelten foglalkozni a Z generációval és még az elsők között integrálni azokat a stratégiákat és kommunikációs stílusokat, amelyek valóban hatékonyan jutnak el hozzájuk. 

Z Generációs marketing stratégiák 2022

  • Állapíts meg egyértelmű céges értékeket és missziót

  • Légy transzparens és vállalj felelősséget

  • Építsd meg és folyamatosan erősítsd a márkaszemélyiséged

  • Szórakoztass

  • Építs közösséget

#1 Állapíts meg egyértelmű céges értékeket és missziót

Nemzetközi trendeket figyelembe véve a Z generációról elmondható, hogy értékalapú gondolkodást képvisel. Ezért fontos számára, hogy a cégek kiálljanak bizonyos témák mellett és társadalmi szinten is felelősséget vállaljanak. 

A Z generáció számára fontos témák: 

LMBTQ jogok: A Z generáció 60%-a gondolja úgy, hogy az azonos nemű pároknak engedélyezni kell az örökbefogadást
Elfogadás: A Z generáció 60%-a szerint az etnikai diverzifikáció előnyös a társadalom számára
Közösségi felelősségvállalás: A Z generáció 70%-a igyekszik olyan cégektől vásárolni, akiket etikusnak ítél meg
Jól definiált értékekkel a céged nem csak szimpatikusabb lehet a legfiatalabb generációk számára, de a versenytársaidtól is hatékonyan megkülönböztetheted magad. 

#2 Légy transzparens és vállalj felelősséget

A következő lépés a marketing stratégia Z generációhoz igazításában, hogy biztosítod az átláthatóságot és az elszámoltathatóságot az ügyfeleid irányába. A Z generáció utána néz dolgoknak és úgy kutat az interneten, mintha ez lenne a hivatása. Ha átlátható, morálisan tiszta és etikailag is helyesen cselekvő a márka és ennek a digitális környezetben is megvan a nyoma, akkor jó úton jársz. 

#3 Építsd meg és folyamatosan erősítsd a márkaszemélyiséged

Annak érdekében, hogy elérd és meggyőzd a Z generációt, búcsúzz el a millenáris generáció igényeire szabott tökéletesen megkomponált tartalmaktól. 

Nincs szükség többet minimalista képekre vagy letisztult arculatra az Instagram profilon. A Z generáció olyan márkákat akar, akik bátrak, erős hangjuk van, autentikusak és van személyiségük. Ne félj hullámokat kelteni!

Remek példa erre a Crocs és a KFC kollaborációja. 

#4 Szórakoztass

A Z generációnak rejtélyes érzéke van ahhoz, hogy megszűrje a tartalmat. A rövid ideig tartó figyelem bajnokairól beszélünk, akiknél 8 másodperced van megragadni őket és aztán görgetnek is tovább. A figyelefemfelkeltésre a legjobb módszer a szórakoztatás. Ez nem csak a humort jelenti. A tartalmak lehetnek edukatívak, érdekesek vagy valamilyen egyéb formában értékesek a néző számára. Érdemes úgy gondolni a helyzetre, mint amikor a TV csatornák között kattingat valaki szombat este, hogy találjon valamit ami leköti. A közösségi média felületek ugyanezt a “kattingatást” emelik át az online térbe, csak még nagyobb a verseny a figyelemért. 

 

#5 Építs közösséget

A legfrissebb kutatások szerint a Z generáció a legmagányosabb generáció Amerikában. Épp ezért aktívan keresnek módot arra, hogy hasonló érdeklődésű egyénekkel kerüljenek valamilyen módon közösségbe.

Ez remek lehetőséget teremt a márkák számára, hogy facilitártorként működve megteremtsék a közösségi média oldalakon saját márkaközösségüket. Erre remekül használhatók a különböző influencerek, akik a saját oldalukon alapvetően ilyen közösségek építésével foglalkoznak. A másik módszer, ha a márka a korábban említett módon értéket/értékes tartalmakat közvetít a követők felé, tanácsokat ad és visszajelzéseket gyűjt. 

A Z generáció esetében tehát elmondható, hogy a személyes hang megtalálása és közvetítése a fogyasztók felé alapvető fontosságú. Ezért a márkaépítés során, egy személyiség megépítésére érdemes törekedni, jobban, mint valaha.