DE KIK AZOK A Z-K?

Z generációnak nevezzük az 1995 és 2010 között született fiatalokat. Fő jellemzőik, hogy mobilisak, nyitottak az újdonságokra, gyorsan is alkalmazkodnak hozzájuk és otthonosan mozognak a digitális térben, hiszen ebbe születtek bele. Mivel a legidősebb tagjai a Z generációnak most vagy hamarosan fejezik be az egyetemet és kezdenek dolgozni, így a legnagyobb potenciális vásárlóerőt jelentik a cégek számára a következő években. Az vitathatatlan, hogy érdemes rájuk fókuszálni. A hatékony elérésük azonban nehéz feladat, mert  magas az ingerküszöbük ingerküszöbük, szkeptikusak, bizalmatlanok és igyekeznek kizárni tudatosan vagy tudattalanul minden reklámot.

MI AZ AMIT EGY CÉG TEHET, HOGY MÉGIS HATÉKONYAN ÉRJE EL ŐKET?

Optimalizáld  a mobil megjelenésed
Hogy mennyire fontos a mobiltelefon a Z generáció életében, arról a genhq cikke gyakorlatilag mindent elmond. 0-24-es készenléti állapot és napi 5-10+ óra használat a jellemző erre a korosztályra.

Ezek a számok pedig mindennél egyértelműen jelzik, hogy a megfelelően mobilra optimalizált tartalom az egyik legfontosabb feladata a cégeknek. Ehhez képest ma még szembesülünk azzal, hogy gyakran a legnagyobb vállalatok oldalai sem ütik meg a minimális elvárások szintjét. Néhány szóban összefoglalva a legfontosabb teendők, a mobil template használata, a vertikális videók beépítése, könnyű kezelhetőség az érintőképernyőn és még könnyebb check-out folyamat.

Értsd meg  a közösségi média használatot
Amit viszont könnyű megmondani, hogy mit használnak a leggyakrabban a Z generáció tagjai: a közösségi médiát. Na igen, ezzel a kijelentéssel önmagában még nem váltjuk meg a világot, azonban nagyon fontos látni, hogy a közösségi média megértése az út ahhoz, hogy megfelelően szóljunk hozzájuk.

Minden platformot másként és másra használnak:

A Facebookról jön az információ (események, hírek, az élet mérföldkövei)
Az Instagrammon a vágyott énjüket jelenítik meg (utazások, kiemelkedő pillanatok)
A Snapchat és az Instagram story pedig a “valódi” pillanatokat adja át
Fontos, hogy a cégek is ennek megfelelően szóljanak hozzájuk. Ne instagrammon vagy snapchaten akarjanak edukálni.

“Snackable” tartalom

A snackable vagy fogyasztható tartalom pedig annak a kulcsa, hogy az amit megoszt magáról a cég a saját oldalán, akár a weboldalon akár a közösségi médiában, az fogyasztható legyen. Gyakori hiba, hogy a hivatalos, üzleti facebook oldalak kimaxolják az Instagram és a Facebook által megadott helyet és az utolsó betűig kiszámolva hosszú szövegekben próbálják elnyerni követőik figyelmét. Szomorúan hangzik és természetesen vannak kivételek, de a felhasználók könnyed tartalmat keresnek. A Z generáció egy átlagos tagjának a figyelmét 12 másodpercig lehet lekötni, tehát rövidebb ideig, mint egy aranyhalét.

A legrosszabb példa ennek a tulajdonságnak a figyelmen kívül hagyására a pre-roll hirdetések. Ha megnézzük az átlagos videós hirdetéseket, akkor legtöbbször a 10. másodpercben még fogalmuk sincs róla, hogy miről is szólnak és alig várják, hogy elkattintsák. Ennél a példánál maradva logikusnak tűnik, hogy két út van a cégek előtt:

10 másodpercen belül átadni a márkaüzenetet
Az első 10 másodpercben felkelteni az érdeklődést annyira, hogy a hátralévő időt is végignézzék


Adatvédelmen  a hangsúly

Míg a nagyszüleik a KGB-től és a besúgoktól rettegtek, addig a Z generáció legnagyobb félelmét az online vírusok, hackerek és  a személyes információkkal jogtalanul visszaélő cégek jelentik. A felvezetésben említettük, hogy ez a generáció rendkívül szkeptikus és bizalmatlan, nem ok nélkül. Félnek a személyes adataik megosztásától és 88%-uk azt nyilatkozta az NGen kutatásában, hogy “az adataim védelme fontos számomra”.

Talán erre a problémakörre a legegyszerűbb megoldást találni, azonban az elmaradása annál súlyosabb lehet. Ahányszor csak elkéred egy ügyfél/fogyasztó bármilyen adatát, amennyire csak lehet emeld ki, hogy fontos a Cég számára az adat biztonsága és semmilyen formában nem fog vele visszaélni.

Talán erre mondják, hogy kis lépés egy cégnek, de hatalmas lépés a fogyasztónak.

Személyes, kapcsolódó kommunikáció

Több korábbi cikkben is említettük már a perszonalizációt, azonban itt se maradhat ki a sorból. A Google kutatása szerint a fiatalok 26%-a várja el, hogy személyre szabott ajánlatokkal keressék meg, amelyek az ő vásárlási szokásaikhoz és ízlésükhöz igazodnak. Nem feltétlenül kell nagy dolgokban gondolkodni, vegyünk például egy pizzériát. Ha a szövegben az áll “kattints ide, hogy kiválaszd a számodra legjobb pizzát”, azzal már egy lépéssel közelebb kerültünk a fogyasztóhoz. Főleg, ha ezt követően tényleg az az 5 pizza jelenik meg elsőként, amelyeket korábban is választott, esetleg pár százalék kedvezménnyel megfűszerezve.

A lényeg, hogy a perszonalizáció elve alkalmazható gyakorlatilag bármire és nem kell nagy dolgokban gondolkozni ahhoz, hogy nagy hatást váltsunk ki vele a fogyasztóból.