KÖZÖSSÉGI MÉDIA “TÖRTÉNELEM”

A Facebook egyeduralmát először az Instagram ingatta meg (akit gyorsan be is olvasztottak magukba). Majd a Snapchat indult világhódító útjára (jelenleg 265 millió felhasználónál tart a statista szerint) azonban csak a 2010-es évek elején tűnt igazán fenyegetőnek, azonban az Instagram story bevezetését követően (2016) már érződött, hogy sosem kerül a “triumvirátus” közé. A három domináns felület 2016-ban egyértelműen a Facebook (1.7 milliárd aktív havi felhasználó – akf.), Instagram (500 millió akf.) és a  Twitter (300 millió akf.) volt. Ekkoriban kezdett terjedni az a nézet, hogy ez így is marad. Az emberek már nem szívesen váltanak más felületre és nincs is nagyon értelme próbálkozni a konkurenseknek. Aztán megérkezett a TikTok és gyökerestül forgatta fel a piacot. 

TIKTOK

A TikTok az a platform a cikkünkben, amit talán a legkevésbé kell bemutatnunk, hiszen elég közismertté vált az elmúlt években. Ugyanakkor sokan nem veszik annyira komolyan, amennyire komolyan kellene venni. Ezt a Kínában született óriást. 2021-ben átlépte az 1.2 milliárd regisztrált felhasználót, az elmúlt 3 negyedévben pedig letöltések számában rendszeresen megelőzte a Facebook-ot és az Instagramot.

A magyar piacon 1.6 millió aktív felhasználóval bír, ami azt jelenti, hogy szorosan az Instagram nyomában jár (2.5 millió hazai felhasználó). Ami “ijesztő” ebben az az, hogy míg a TikTok kicsit több, mint 3 év alatt érte el ezt a számot itthon, addig az Instagram közel 10 éve jelen van a magyar piacon. Ha részletesebben is érdekel a TikTok, akkor ITT találhatsz még sok érdekes statisztikát a felhasználóiról.

De miért is érdemes rá figyelni és hogyan használjuk? 

A hirdetés funkció hazánkban 2020 októberében vált elérhetővé. Egyelőre a hazai márkáknak csak kis része használja ezt a módszert a terméke népszerűsítésére. Mivel a hazai közönség 12-30 év közötti részének szignifikáns része elérhető egy-egy TikTok hirdetésen keresztül így érdemes kihasználni ezt a lehetőséget.

Ha nem akarnánk hirdetésre költeni, akkor sem szabad elzárkózni a TikTok-tól. Organikus elérés szempontjából ugyanis minden más platformot ver. Az induló oldalak posztjai sokszor a követőbázisuk számának többszöröséhez érnek el és nem ritka, hogy egy-egy videó milliós nézettséghez jut, ami a magyar piacon óriási szám. 

CLUBHOUSE
A Clubhouse egyelőre teljesen más szinten jár, mint a TikTok. Jelenleg 6+ millió felhasználója van, ami önmagában nem tűnik egy óriási számnak. Amennyiben figyelembe vesszük, hogy 2020 márciusában még csak 1500-an voltak regisztrálva az appra, úgy már egészen lenyűgöző a növekedés. 

De mi is az a Clubhouse? 

A Forbes a következőképp fogalmazza meg az applikáció lényegét “A Clubhouse-t használók egyszerre kaphatják meg a rádiózás élményét, vehetnek részt konferenciahívásokban és indíthatnak audiochateket.”

Miért érdemes odafigyelni a Clubhouse-ra most? 

Az egy év alatt elért óriási növekedésen túl azért is kell odafigyelnünk erre a felületre, mert a múlt hónapban vont be 1 milliárd dollárnyi tőkét az app és a tulajdonosok belengették, hogy hamarosan megszűnik a meghívós rendszer és elindulhat a szabad regisztráció, ami szintén megtöbbszörözheti a felhasználók számát. 

Azt még nehéz megjósolni, hogy milyen formában érvényesülhetnek a hirdetők a felületen és hogy mekkorára nő majd a platform, de korai belépőként mindenképp szép sikereket érhetnek majd el rajta az első márkák. 

INSTAGRAM REEL

2018-ban a Facebook elindított egy Lasso nevű alkalmazást, amelynek nem titkolt célja volt a TikTok rövid videós formátumok területén elért eredményeinek megközelítése, majd a TikTok letaszítása a trónról. A Lasso-nak nem sikerült teljesítenie a hozzá fűzött reményeket, így 2020.06.10.-én le is zárta a projektet a Facebook. Ezzel párhuzamosan azonban bejelentette az Instagram Reel indulását. 

Mi az az Instagram Reel? 

Ahogy korábban említettük a Snapchatet már sikeresen “lenyomta” az Instagram az Instagram történetek funkcióval. Most ezt a bravúrt szeretné megismételni az őt birtokló Facebook az Instagram Reel bevezetésével. Első körben 50 országban érhető el a funkció, majd a finomhangolást követően várhatóan meghódítja a teljes globális piacot. 

Az Instagram Reel lényegében 15 másodperces felvételeket enged megosztani, amiket a felhasználók teljes képernyős szűrőkkel és efektekkel tudnak színesíteni. Az Instagrammon belül fognak ezek a tartalmak egy új “fület” kapni, az IGTV és a Megjelölések mellett lesz elérhető az Instagram Reel feed. 

Azt már megtanulhattuk, hogy az Instagram újításaira érdemes odafigyelni. Azonban Fontos észben tartani azt is, hogy ez a cég sem tévedhetetlen. Azt, hogy a Reels lesz e a következő kontent sikertörténet vagy épp csak elevickél hosszútávon, majd az idő eldönti. Ettől függetlenül, ha megfogadjátok a tanácsunkat kedves olvasók, akkor érdemes ugrásra (és kontent gyártásra) készen várni a hazai bevezetést.  Ugyanis megvan az esélye, hogy hatalmas előnyt szerezhettek vele.

Ha érdekel, hogy mitől lesz jó egy kontent vagy hogyan szólítsd meg a Z generációt, akkor olvass bele a többi cikkünkbe is!