MI AZ A METAVERSE?
A virtuális öltözködéstől az NFT-ig, a játékokon belül található márkázott boltoktól a virtuális koncerteken át a fashion show-kig több száz különböző kísérlettel találkozhattunk, melyek mind azt próbálták megfejteni, hogy hogyan nyerhetik el sikeresen a fogyasztók kegyeit az internet következő szintjén. Ez a szint a Metaverse.
Teljes alakjában a Metaverse, ami azt jelenti, hogy „az univerzum felett álló”, egy komplex, átjárható, megosztott, 3D alapú virtuális tér. Elméletben a Metaverse lehetővé teszi majd a felhasználóknak, hogy átjárjanak a különböző virtuális világokba, ami azt jelenti, hogy az emberek avatárjai „teleportálhatnak” az egyik élményből a másikba. Továbbá magába foglal mindent, ami élménynek tekinthető az online közösségi interakciótól kezdve a szórakoztatáson keresztül a vásárlásig és a munkáig.
A Mobil Marketing Szövetség (MMA) úgy jellemezte ezt az új környezetet, mint „megosztott virtuális világok, amelyek zökkenőmentesen ötvözik az alkalmazott játékmechanikát, a hatalmas interaktív élő eseményeket (MILE), a blokklánc-kompatibilis digitális árukat és a virtuális kereskedelmet.”
MIRE LEHET MAJD HASZNÁLNI?
Mark Zuckerberg szerint arra, hogy jól érezzük magunkat. Lebomlanak a határok, zökkenőmentesen ugorhatunk át bármelyik megalkotott világba legyen az egy valós ország a földről vagy egy másik bolygó valamelyik kitalált galaxisból. Ha látta valaki a Ready Player One című filmet, akkor annak könnyű elképzelni, hogy milyen célt tűz ki magával a Metaverse-el a világ.
Mark Zuckerberg szerint arra, hogy jól érezzük magunkat. Lebomlanak a határok, zökkenőmentesen ugorhatunk át bármelyik megalkotott világba legyen az egy valós ország a földről vagy egy másik bolygó valamelyik kitalált galaxisból. Ha látta valaki a Ready Player One című filmet, akkor annak könnyű elképzelni, hogy milyen célt tűz ki magával a Metaverse-el a világ.
Az emberek elkészíthetik avatárjaikat, amelyeket mozgathatnak, elküldhetnek maguk helyett helyekre és különleges kiegészítők és szenzorok segítségével még az arcmimikájukat is tökéletesen tudják imitálni. Ezáltal gyakorlatilag a korábban népszerű Second Life játékot emeli magasabb szintre, fejlesztett grafikával és nagyjából végtelen lehetőséggel. A Facebook célja az online közösség építés, a Metaverse pedig lehetővé teszi, hogy tényleg mindent megtehessünk online, amit a való életben teszünk.
MILYEN MARKETING MEGJELENÉSEKRE VAN LEHETŐSÉG BENNE/HOGYAN FORRADALMASÍTJA AZ IPARÁGAT?
A Metaverse az előrejelzések alapján minden tekintetben meghaladja majd a jelenlegi hirdetések és egyéb marketing eszközök által kínált fogyasztói élményt. A márkamegjelenések sokkal megnyerőbbek, izgalmasabbak, interaktívabbak és kevésbé invazívak lesznek, mint a jelenlegi digitális marketing esetén.
A Metaverse az előrejelzések alapján minden tekintetben meghaladja majd a jelenlegi hirdetések és egyéb marketing eszközök által kínált fogyasztói élményt. A márkamegjelenések sokkal megnyerőbbek, izgalmasabbak, interaktívabbak és kevésbé invazívak lesznek, mint a jelenlegi digitális marketing esetén.
A luxusmárkák voltak az elsők, akik felismerték az új felületen kínálkozó lehetőségeket. A Gucci külön digitális kollekciót, aláírt ruhákat és egyéb termékeket hozott létre a Robloxban (videójáték), két tervező avatár Zepeto és Giphy segítségével. A márka továbbá lehetővé tette a játékon belül, hogy az emberek meg is vásárolhassák avatárjaik számára ezeket az online ruhadarabokat, az online vásárlással párhuzamosan természetesen az offline világban is kiszállították a felhasználók számára a ruhadarabok eredetijét.
Emma Chiu, a Wunderman Thompson Intelligence globális igazgatója azt nyilatkozta, hogy „Sok luxusmárka, mint a Louis Vuitton, Balenciaga és Gucci folyamatosan gyártja a digitális termékeket, amelyek megvehetők a játékokban limitált kiadások formájában, de ezentúl elkezdték építeni a saját márkázott virtuális valóságaikat is”. Elképzelni is nehéz, hogy ez mit jelenthet a gyakorlatban. Önkéntelenül is eszünkbe juthatnak a harcosok klubjából a főszereplő gondolatai „Mikor az űrt meghódítjuk, a nagy cégek adnak majd mindennek nevet: IBM csillagszféra, Microsoft galaxis, Starbucks bolygó” Ha az űrt még nem is hódítottuk meg teljesen, de húsz évvel a kultikus mű megszületése után elmondható, hogy a multik elkezdték megépíteni a saját virtuális galaxisaikat.
Természetesen jelenleg még kevés márka teheti meg azt, hogy ilyen világot építsen magának, de valószínűleg már most láthatunk egy szeletet a Metaversen keresztül abból ami a jövőben vár ránk a reklámozásban. A Mill’s Wills cég például legutóbb egy 45 perces valós idejű, 3D koncertet készített a Riot Games számára. Az ilyen eseményeket MILE-snak nevezik azaz Massive Interactive Live Events, amit kicsit nehéz pontosan magyarra fordítani, de nagyjából azt jelenti, hogy nagy tömeget elérő interaktív élő esemény.
Egy ilyen eseményben hatalmas hirdetői potenciál van. Az eseményt tervező cégek 100%-ban az ügyfél és a közönség igényeire tudják szabni az adott MILE-st. Nézőként senkinek nem kell hátul állni vagy rosszabbul hallani, ezért mindenki tökéletesen látja a megjelenő reklámokat is. Sőt, a nézők befolyásolhatják is az említett események kimenetelét. Láthattuk, hogy milyen interaktív tud lenni, akár egy Netflix műsor, ezt képzeljük el hatványozottan az online térben. Divatshowk, koncertek, focimeccsek, fesztiválok, bármi ami a való világban megvalósul az itt is elérhető lesz. Jelenleg a Super Bowl hirdetői felületei a legdrágábbak, tíz év múlva ez már lehet, hogy az online Super Bowl-ról lesz elmondható.
David Porter az Unilever globális média vezetője azt nyilatkozta, hogy az elmaradott és az afrikai országok esetében azt várja, hogy nagyon hamar lesz nagyon nagy súlya az ilyen jellegű rendezvényeknek.
Hasonló cikkekért nézz körül a blogunkon!