“Belefáradtunk, hogy az algoritmussal harcoljunk, és nem akarunk fizetni azért, hogy megjelenhessünk a hírfolyamotokban. Épp ezért úgy döntöttünk, hogy itt az ideje búcsút inteni néhány közösségi média oldalunknak és ehelyett megnyitni a párbeszédet köztünk és köztetek.”

200.000 követő Twitteren és 571.000 követő Facebookon. Legalábbis ekkora bázis követte a Lush-t előző hét közepéig, amikor is lezárta az említett közösségi felületeket és a fent látható indoklást tette közzé az instagram oldalán (lentebb még folytatódik). A Lush gyakorlatilag hadat üzent a közösségi oldalaknak, legalábbis egy-kettőnek. Ami nekünk kifejezetten ellentmondásos és furcsa, hogy arról beszél a cég megunt fizetni és az algoritmussal küzdeni azért, hogy elérje követőit. Elképesztően visszás kijelentés ez, annak tükrében, hogy ezzel párhuzamosan az instagram oldalát nem szüntette meg, ahol ugyanezek a problémák hatványozottan állnak fent.

Erre az ellentmondásra egyébként a követők is felfigyeltek. A kedvenc kommentünk a következő: “Oh, valóban? És akkor, hogy fogjátok növelni a közösségetek? Ja, hogy egy másik közösségi médián keresztül?”

“A Lush márka mindig is sokak hangjaként szólt és itt az ideje, hogy újból így hallatszódjon. Nem akarjuk korlátozni magunkat és a párbeszédet egy helyre, szabályok közé szorítani, azt akarjuk, hogy a kommunikáció visszakerüljön a közösség kezébe. “

Egy közösség vagyunkk és mindig is azok leszünk. Hiszünk abban, hogy tudjuk hallatni a hangunkat az egész bolygón keresztül és ha hallatjuk, akkor változásokat hozhatunk és egy kozmetikai forradalmat vezethetünk. Azt szeretnénk, hogy a közösségi média sokkal inkább a szenvedélyről szóljon mintsem arról, hogy ki gyűjt több lájkot. “

Mik a lehetséges okok/célok?

Elhibázott marketing döntés

​​​​​​​Az emberi butaság, hozzá nem értés sose hagyható figyelmen kívül, ha meghökkentő döntésekkel szembesülünk. A Lush esetében sem zárhatjuk ki azt a tényezőt, hogy mi van akkor, ha csak egy olyan személy került a döntéshozói székbe, aki még mindig nincs meggyőzve arról, hogy a közösségi média jelenti a jövőt a márkák számára és úgy döntött ezt a tettlegesség szintjén is bizonyítja.
Ezen teória ellen szól ugyanakkor, hogy ha egy közösségi média tagadó marketingessel lenne dolgunk, akkor valószínűleg nem maradt volna meg az instagram és a youtube felület.

Média hack

Az elmúlt években egyre gyakoribbá váltak a multinacionális cégek polgárpukkasztó megmozdulásai. Könnyen lehet, hogy a Lush is beáll a sorba, azzal, hogy kiáll a sorból. Végülis, hogyan tudsz boldoggá tenni egy kisgyereket? Ha adsz neki egy csokit. Hogyan tudod még boldogabbá tenni? Ha elveszed tőle a csokit, majd pár perc zokogás után, adsz neki egy sokkal finomabbat. A siker garantált, a gyerek újra boldog és senki nem fog arra emlékezni, hogy egy pár percig te voltál a rosszfiú. Abszolút nem tartjuk elképzelhetetlennek, hogy a Lush valójában csak figyelmet akar generálni maga köré és egy ügyesen kivitelezett marketing hack áll az egész megmozdulás hátterében. Ne felejtsük el, hogy ez remek módszer lehet arra, hogy a “megmaradt” közösségi média felületre az instagramra és a youtubera vándoroljon át a twitter és facebook követők egy része.

Ha a Lush pár héten belül újra élesíti az oldalait, majd bejelenti, hogy valójában csak a közösségi média “visszáságaira” akarta felhívni a figyelmet, akkor gyakorlatilag két legyet ütött egy csapásra.

Egy furcsán paradox közösségi média figyelemfelhívást hajtott végre
Megnövelte a követőbázisát a jövő egyik legfontosabb marketingkommunikációs platformján, az instagramon

Energiaoptimalizálás

Végül, de nem utolsó sorban nem zárhatjuk ki azt az eshetőséget sem, hogy a Lush úgy döntött nem szórja szét az erőforrásait, hanem fegyvernemet választ és minden haderejét az instagram és a youtube mögött sorakoztatja föl. Amennyiben ez az elgondolás a helyes, úgy a döntés mögött valószínűleg egy nagyon alaposan átgondolt stratégia állhat. Ha jó lóra tett a cég, akkor amellett, hogy komoly összegeket spórol meg az otthagyott közösségi médiaplatformok kezelési és hirdetési költségein, a megmaradtakra érkező tartalmak minősége is növekedni fog. Ne feledjük, hogy egyelőre az instagram hirdetések jóval olcsóbbak mint a facebookon találhatók, ugyanakkor targetálás szempontjából még  nem járnak a nagy testvér közelében sem.

Akárhogy is van, érdemes lesz a következő hónapokban figyelemmel kísérni a Lush-t, mert valószínűleg még nem húzott elő minden nyulat abból a bizonyos kalapból.