Facebook 
Instagram 
Youtube

Tervezünk egy 3+1 részt is, ahol a TikTok-ot vesszük górcső alá, mert úgy gondoljuk, hogy rövid időn belül helyet szerez magának a dobogón. A sorozat első részét olvashatod most, amiben az Instagram mérőszámait mutatjuk be és segítünk értelmezni. 

Miért fontos, hogy ismerd az Instagram mérőszámait? 

Ha egy üzleti Instagram fiókot menedzselsz, anélkül, hogy értenéd és folyamatosan nyomon követnéd a mérőszámokat az olyan, mintha vaksötétben próbálnál gólt rúgni egy focipályán. 

A mérőszámok segítenek megérteni, hogy mi az ami működik és mi az ami nem.

Továbbá ezek segítségével állapíthatod meg a stratégiád eredményességét, állíthatsz KPI (Key Performance Indicator azaz olyan kulcsmutató/mérőszám, amit egy cég kitűz maga elé tervezéskor X db értékesítés vagy Y ember elérése)-okat vagy számolhatsz ROI (Return Of Investment, azaz a Befektetés Megtérülése X egységnyi befektetésből Y egységnyi bevétel származik) -t. 

Az Instagram metrikák esetében legtöbbször kizárólag az engagement (elköteleződés) alapú számokról szoktak beszélni. Mi ennél szélesebb spektrumot mutatunk be. 

1. KÖVETŐARÁNYOS ENGAGEMENT


Mit mond neked ez a mérőszám: Megmutatja, hogy mennyire aktív a követőbázisod, mennyire köteleződnek el a tartalmak és azáltal a márka iránt. 

A követőarányos engagement számolásához először is meghatározzuk, hogy mi számít engagementnek az adott oldalon (lájk, komment, megosztás). Ezeket összeadjuk majd az így kapott számot leosztjuk a követőszámmal. Ez alapján egy százalékos számot kapunk, amiről eldönthetjük, hogy jónak vagy rossznak számít az adott iparágon belül. 5-10% körüli érték esetén már azt mondhatjuk, hogy aktív a közönségünk. 

2. KÖVETŐSZÁM NÖVEKEDÉSI ÜTEME

Mit mond neked ez a mérőszám: Megmutatja, hogy mennyire csinálod jól a folyamatos kommunikációt. 

A követőszám növekedését azért érdemes ütemszerűen nézni, mert így észrevehető ha lassulás vagy gyorsulás áll fent és utána felismerve az okokat stratégia kovácsolható belőle. Természetesen egészen más üteme van egy nagy márkának több százezres követőszámmal, mint egy most induló KKV-nak, aki akár duplázhat is hetente az elején. Érdemes megfigyelni, hogy mik azok a tartalmak, kommunikációs sémák, amiknek a használatakor esetleg meredekebben növekszik a követőszám és ezeket rendszeresíteni. 

3. REACH – ELÉRÉS

Mit mond neked ez a mérőszám: Az elérés megmutatja, hogy hány ember látja az egyes tartalmaidat, mennyi az oldalad forgalma adott napon. 

A reach/elérés azt mutatja meg, hogy hány egyéni felhasználó találkozott a tartalmaddal. Az impression/megjelenés pedig azt, hogy hányszor látták a tartalmad (ha egy felhasználó ötször is megnézte, az a megjelenés mérőszámnál ötször számít). 

A reach, mint mérőszám hasznos lehet arra, hogy meghatározd azt a kontenttípust, ami nálad a legjobban működik, illetve, hogy felismerd melyek azok az időszakok, amikor érdemes tartalmat készíteni. 

Ugyanakkor fontos, hogy ezt is fenntartásokkal kezeljük, mert az algoritmus változásai nagy hatással lehetnek erre a mérőszámra is. 

4. DEMOGRÁFIÁK 

A követők demográfia adatai az egyik, hanem a legfontosabb statisztika, amit az Instagram üzleti fiókunk mutathat nekünk. Ez alapján láthatjuk, hogy milyen arányban követneka  különböző nemek és korosztályok képviselői, láthatjuk  a lokáció alapú megoszlásukat és azokat az időpontokat, amikor a legaktívabbak. 

A stratégia építés során elengedehetetlen ezeknek a statisztikáknak a figyelembe vétele. Másfajta kommunikációt igényel egy főleg tizenéves lányokból álló követőbázis, mint egy 30+-os férfiak által dominált közösség. Az Instagram demográfiák arra is jó visszajelzést adnak, hogy azt a közönséget aktivizálja/vonzza be a kommunikációd, akit elérni tervezel vagy teljesen tévúton jársz. 

Vannak további statisztikák is, amiket érdemes lehet figyelni, a teljesség igénye nélkül: navigáció, követések, profilfelkeresés, matricakoppintás. Azonban véleményünk szerint a fenti elemek a legfontosabbak, ha a cél az erős márka és stratégiaépítés.

A későbbi részekben foglalkozni fogunk a TikTok-al, Facebook-al és a Youtube-al is. Addig, ha érdekel a téma, akkor szívesen ajánljuk figyelmedbe  két idekapcsolódó cikkünket, a leggyorsabban növekvő közösségi média platformokról és a Z generáció megszólításának művészetéről.