MI AZ A VALÓS IDEJŰ MARKETING?

Egy (szerencsére) egyre gyakrabban használt marketingkommunikációs stílus, amelynek köszönhetően az adott vállalat/márka valós idejű eseményekre reagál a lehető legrövidebb időn belül.

Természetesen mint minden nagy jelentőségű dolognak, a valós idejű marketingnek is megvan a maga omegája, ez pedig az OREO 2013 Blackout tweetje.

A Super Bowl a világ egyik legnézettebb sporteseménye és a szponzorok elképesztő összegeket költenek arra, hogy a reklámjukat levetítsék a közvetítés szüneteiben. A 2013-as esemény annyiban volt különleges, hogy elment az áram és az egész stadion 34 percig sötétben maradt. Ezalatt a 34 perc alatt az Oreo marketing csapata elkészített egy posztot, amely valószínűleg nagyobb hatást váltott ki mint a dollármilliókért levetített reklámok a szünetekben. A tweet egy kép volt egy sötét Oreóról és hozzá a szöveg: “sötétben is tunkolhatsz”. Zseniális.

Mint utólag kiderült az Oreo egy 15 fős közösségi média csapatot állított rá arra a feladatra, hogy bármi is történik a Super Bowl alatt arra azonnal reagáljanak. Az eredmény 15.000 újraosztás Twitteren és 20.000 újraosztás Facebookon. Elképesztő, nem?

A tanulság pedig: Ahhoz, hogy kihasználhassuk a közösségi média nyújtotta előnyöket, mindig szükség lesz egy kompetens, szakértő csapatra. Ha nem sajnáljuk a pénzt és az energiát, hogy a megfelelő csapatot állítsuk össze, akkor elképesztő eredményeket érhetünk el.

Természetesen a veszélyei is megvannak ennek a reklámozási formának. Gary Vaynerchuck marketing specialista Balegyenes, jobbhorog című könyvében arról beszél, hogy a márkáknak balanszolni kell a direkt vásárlást ösztönző (jobbhorog) és a fogyasztói bizalmat építő és hosszabb távú elköteleződést elősegítő tartalmak közt (balegyenes). A valós idejű marketing esetében kiemelten fontos, hogy csak akkor használjuk jobbhorognak, ha 100%-ban hiteles tud lenni a megjelenés. Ha túlságosan elvetjük a sulykot, akkor könnyen negatív hatást válthatnak ki az emberekből. Ezenkívül a gyorsaság nem mehet a pontosság és a minőség rovására. Olyan tartalmat kell gyártanunk amin nem érződik, hogy bármennyivel is kevesebb energia és figyelem lett ráfordítva mint a cég által korábban posztolt megjelenésekre.ű

MENNYIRE HATÁSOS?

Erre a kérdésre az első reakció valószínűleg az, ismerve az Oreo példáját, hogy NAGYON.

Végezetül álljon itt néhány szám is azért, hogy az objektívebb szempontokat kedvelők számára is kellően vonzóvá tegye a valós idejű marketing kipróbálását. Az ngdata kutatásai alapján a valós idejű marketing:

Sentiment analízis alapján (erről majd egy későbbi cikkben írunk) 16%-al növeli a márka pozitív megítélését
14%-al a vásárlói szándékot
18%-al pedig az általános érdeklődést


+Tipp: Szabjuk személyre a valósidejű marketinget is, felhasználva a közösségi média célzott hirdetést kínáló lehetőségeit. Ha például egy labdarúgással kapcsolatos hírre reflektálunk, akkor nyugodtan célozhatjuk vele azokat a követőinket, akik Facebookon ezzel a témával kapcsolatos oldalakat kedvelnek. Így valószínűleg az elért emberek magasabb részéből fog interakciót kiváltani a tartalmunk, megnő az adott hirdetés Edge-Rankje és végső soron olcsóbb lesz mintha mindenkire céloztuk volna.