MARKETING ROI

Az állandó kérdés a marketingesek között és a marketingesek munkájával szemben a pénzügytől és a salestől: Hogyan mérjem a megtérülést? Ha X összeget befektetek ebbe a kampányba mi lesz az az Y megtérülés, amit kapni fogok cserébe? Valószínűleg nem mondunk újat azzal, hogy minden titok nyitja az adatokban rejlik. Az elmúlt években az online marketing soha nem látott erősödésével párhuzamosan fejlődtek az adatelemző szoftverek/eszközök is. (Ha érdekel, hogy mik ezek az eszközök, akkor itt egy remek lista a financisonlineoldalán)

Megfelelően alkalmazva az adatelemző szoftvereket megtudhatjuk, hogy mit keres pontosan a fogyasztónk. Mennyire eredményes egy-egy megosztott tartalom vagy épp mi az, ami elriasztja a vásárlás döntő pillanatában? Ahhoz, hogy meghatározzuk a marketing tevékenységünk ROI-ját, pontosan meg kell határoznunk azt, hogy az adott tevékenységnek mi a célja. (ismertség növelés, vásárlásra ösztönzés, negatív PR ellensúlyozása) Ezt a célt szem előtt tartva adatokat gyűjteni és elemezni.

Ha érdekel, hogy hogy érhetsz el még jobb megtérülést, akkor érdemes elolvasni a siodigital blog következő cikkét, a témában.

KÖLTSÉGVETÉS

Régen könnyű volt (legalábbis könnyebb), a marketinges választhatott, hogy az újságban mekkora képen jelenjen meg a képe, nyomtasson-e még 10 szórólapot vagy meghúzza valamelyik kiadásán a nadrágszíjat és beruházzon egy óriásplakátra a város határában. A költségallokáció évről-évre nehezebb. Ahhoz, hogy egy vállalat sikeresen legyen, profiltól függően számtalan felületen kell aktívan jelen lennie. Minden felület más stratégiát igényel és nagyon nehéz meghatározni a kommunikáció módja mellett azt a költségvetést is, amelyet az egyes felületekre érdemes szánni. Óriási versenyelőnyt jelent, ha valaki jól alkalmazza a ROI-s résznél említett eszközöket, időben felismeri, hogy melyik csatornán éri el a leghatékonyabban a céljait és úgy módosítja a költéseit, hogy ezt/ezeket a csatornákat helyezze előnybe. Bármilyen egyszerűnek is tűnik érdemes alkalmazni a SMART megoldást és az egyes lépcsőit végigkövetve tervezni a stratégiát:

SMART

Specific: Fókuszálj egy célra (a fókuszvesztés az egyik leggyakoribb hiba ma a marketingben, túl sok lehetőség és mindegyiket el akarja adni valaki nekünk, hogy az a legjobb megoldás)

Measurable: Légy mérhető, jelölj ki mérföldköveket és ellenőrizd is rendszeresen, hogy elérted-e azokat

Achievable: Következetesen jelöld ki a célokat, lehetsz merész, de légy reális is, a túlzó célok csak fusztrációt okoznak benned és a csapatodban is és a nap végén ez gyakran visszafele sül el

Realistic: Légy tisztában a korlátaiddal, a csapat, a technológia és más faktorok mind befolyásolják az eredményt, ezért fontos, hogy jól ismerd őket és folyamatosan próbáld erősíteni a gyengébb területeket

Timed: A stratégiádnak legyen eleje és vége, így a kijelölt periódus végén tudod értékelni a projektet és nem húzod/halasztod a végtelenségig, így rengeteg plusz költségtől kimélheted meg magad

KONVERZIÓ

Persze, a konverzió nagy kihívás volt mindig is, de 2019-ben ez még inkább így lesz. Ahhoz, hogy a kívánt hatást váltsuk ki, fontos, hogy minél mélyebb benyomást tegyünk rájuk a megfelelő tartalommal , megfelelő időben. Miért lesz ez nehezebb most? Mert egyre intenzívebb a verseny, egyre több a változó és egyre magasabb az ingerküszöb.

Meg kell találni azt a kommunikációs formát, amellyel a legnagyobb hatást válthatjuk ki a fogyasztókból. Majd a kiválasztott területen meg kell előznünk a konkurenseket. Hiába gyártunk jó kontenteket, ha azok elvesznek a közösségi média tartalmak tömegében. Gondoljunk bele, ha egy átlag fogyasztó csak napi 1 új embert követ be instagrammon, akkor az mindennap egy új konkurens a cégünk számára. Ki kell tehát találnia minden vállalatnak, hogy egy ilyen intenzív versenyben hogy maradjon a felszínen. És hogyan kommunikáljon úgy az emberekkel, hogy az egyszerre kellően személyhez szóló és cselekvésre ösztönző legyen. (Ugyanakkor nem túl tolakodó, ahhoz, hogy ijesztő legyen.)

Ez tehát az első 3 marketing kihívás, amikre érdemes odafigyelni 2019-ben, egy hét múlva érkezünk a következő blokkal úgyhogy érdemes lesz visszanézni, hogy ne maradjatok le semmiről.