DIGITÁLIS ÁTALAKULÁS ÉS A WEBOLDALAK EREJE
Ez a problémakör eltér a korábban felsoroltaktól mert nem csak a marketingesek életét érinti. A digitális átalakulás a cégek minden szegmensére hatással van és állandó kérdés, hogy mikor és milyen mértékben valósul meg. Az előző cikkben említettük, hogy az online elérhető marketing szoftverek száma egyre bővül és a választás ezek közül rendkívül nehéz. A digitális átalakulás alatt ugyanakkor nem ezt értjük. Lényegében azt kell megértenünk, hogy már nem használható a klasszikus “playbook”, amit az elmúlt évtizedek marketingesei megalkottak. Azáltal, hogy az emberek képernyő előtt töltött ideje most már 3-4-szer annyi képernyő között oszlik meg (televízió nézés vs. online világ), teljesen új kommunikációs stílusra van szükség.
A marketingeseknek meg kell értenie az átalakuló fogyasztói szokásokat és minden tevékenységüknek azt a törekvést kell szolgálnia, hogy ezeknek megfeleljenek. Ennek az egyik legjobb példája a weboldal építés, egy márka weboldala néhány éve még csak informatív célzattal létezett. Ma, amellett, hogy információt ad át, adatokat kell, hogy gyűjtsön és növelnie kell a fogyasztói élményt, hogy kitűnjön a versenytársak közül. A webodalépítés ma egy sokkal komplexebb feladat mint eddig bámikor a sikeres marketing tevékenység érdekében “multilingual” weboldalakat kell alkotnunk, hogy versenyképesek maradjunk. Ez a pont is mindenképp vízválasztó lehet a márkák közötti versenyfutásban.
HOSSZÚTÁVÚ STRATÉGIA KIALAKÍTÁSA
Egész pontosan a hosszútávú online stratégia az, amivel nagyon nehéz tervezni. Vegyünk kezdésnek egy példát. A Vine videómegosztó alkalmazás 2012-ben indult világhódító útjára, 2016-ban pedig az egyik legnépszerűbb felület volt, elkötelezett felhasználó bázissal és a marketingesek szempontjából számtalan lehetőséggel. Képzeljük el, hogy 2016-ban, amikor napi több millió megtekintést érhetünk el egy 15 másodperces videóval eltervezzük, hogy a következő másfél évben felépítünk egy összefüggő videókampányt. Átütjük a költségvetést a pénzügyön, leszerződünk egy stábbal, aki havi szinten gyártja ehhez a profi tartalmunkat és megszabjuk a KPI-okat, amik alapján majd értékelhetjük a kampányt. Végül féléves előkészület után 2016 végén elindul a kampányunk és figyeljük a reakciókat, ezt követően 2017.január 17.-én megszűnik a Vine.
Ez a példa jól érzékelteti, hogy milyen gyorsan változnak a dolgok az online felületeken. Természetesen az ilyen szélsőséges esetek nem a leggyakoribbak, de elég ha a Facebook egyik algoritmus váltását vagy az instagram által megjelentetett Instagram TV kínálta lehetőségeket vesszük.
Jól látszik, hogy napjaink marketingeseinek nyitottnak kell lenniük a változásokra és új felületekre. Ami ennél is nehezebb képesnek kell lenniük arra, hogy időben észrevegyék és felismerjék ezek közül a legígéretesebbeket. A hosszútávú stratégia az online világban pedig csak rugalmas keretek közt alkotható, ahol az eszközök bármikor megváltozhatnak.
A MEGFELELŐ MUNKAERŐ
Rengeteg mindent tudunk automatizálni ma, használhatunk szoftvereket, vásárolhatunk likeokat, sőt pontos stratégiákat találhatunk arra is, hogy elviekben, hogyan kell megalkotni a tökéletes stratégiát. Azonban a marketing még mindig az szakma a világon, ahol a kreativitás olyan versenyelőnyt képes teremteni, amivel semmilyen gépesített megoldás nem veheti fel a versenyt. Amikor 2012-ben a Super Bowl döntőjében elment a áram és az Oreo erre valós időben reagált a twitteren (olvasd el itt, hogy mit), akkor gyakorlatilag egy jóval erősebb reklámot indított mint amit dollármilliókat kifizető szponzorok elképzelni se tudtak. Ez a reklámfogás remekül mutatja, hogy azáltal, hogy egy cég a megfelelő csapatot alkalmazza, elképesztő sikereket érhet el.
Fontos tehát, hogy a marketingcsapatunk olyan emberekből álljon, akik az adott területen abszolút kompetensek és képesek kihozni belőle a maximumot. Képesnek kell lenniük megbirkozni azzal a kihívással, amit a közösségi média felületeken végbemenő kommunikáció rejt (egyszerre szóljunk a fogyasztóhoz úgy mint ha a vállalat is egy közeli ismerősük lenne és úgy mintha egy szaklapot olvasnának).
Ezenkívül az elmúlt 8 kihívás esetén nem nagyon volt olyan, ahol ne szerepelt volna kulcsfontosságú megjegyzésként a gyorsaság. Nem várhatjuk el, hogy a márkánk kiemelkedő sikereket érjen el, ha nem tudunk kellően gyorsak lenni, és abban ne is reménykedjünk, hogy egy csapat, aki épp csak elég jó, kellően gyors lesz. Ha marketinges vagy és csapatot toborzol, ne sajnáld az időt, a pénzt és az energiát arra, hogy a megfelelő embereket válaszd mert a nap végén minden rajtuk fog múlni.
KRÍZIS KOMMUNIKÁCIÓ
A krízis kommunikáció már évek óta előkelő helyet foglal el a PR menedzsmenttel foglalkozó cégek portfóliójában. Azonban a korábbi pontokban említett változások itt is új kihívásokat hoznak. Az elmúlt években ahhoz, hogy a cég egészére veszélyt jelentő helyzet alakuljon ki, olyan dolognak kellett történnie ami a fogyasztók nagy csoportjára hatott vagy megnyerte magának a média figyelmét. Mostanra azonban a közösségi média egy olyan szintet ért el, ahol akár egy twitter vagy instagram poszt is megrengethet egy vállalati óriást. A válságkommunikáció során a cégek gyakran vívnak szélmalom harcot, mert a közösségi média botrányok kezelésére még nincs olyan recept mint a médiumok esetében létezett. Hiába adnak ki sajtóközleményt vagy nyilatkozik a CEO egy videóban, hogy sajnálja ami történt. Egy negatív bejegyzés trollok millióit hívhatja életre és fizikai képtelenség velük egyenként megküzdeni.
Az egyetlen dolog amit a cégek tehetnek az az, hogy állandó készültségben állnak, erre javasol egy 9 lépéses módszert a convince and convert cikke. A cikk szerint mindennek a kulcsa a gyorsaság, csak úgy lehet esélyünk megoldani az ilyen problémákat, ha elég gyorsan reagálunk, ennél nehezebb kihívás pedig nem sok van.